November 2018 - Chapter One

Singer-songwriter Claudia Rewinkel maakt onder de artiestennaam Rêver een conceptalbum rondom het thema ‘verbinding’. Het album, bestaande uit 12 nummers, wordt in 4 hoofdstukken van elk 3 nummers uitgebracht. Dit is een aanvraag voor het eerste deel van het album: Chapter One.
Vanuit het ambachtelijk perspectief, met de mindset om ruimte te geven aan waardevolle emoties en momenten die ons menselijk maken, begon Claudia met het schrijven van haar debuut album. Met aandacht voor dat je soms even stil moet staan om te ervaren wat er nou echt in je omgaat. Een album waarin alle instrumenten en stemmen een functie hebben en bijdragen aan het verhaal. Het is ‘slow-music’: muziek waar je de tijd voor moet nemen.

De neoklassieke piano thema’s en zalvende meerstemmigheid nodigen de luisteraar uit in het oog van de storm, waarin je haar kolkende watervallen en sonische wervelwinden kan beleven. Ze beheerst de kunst van het uitrekken van een enkel moment, waardoor verhalen de ruimte en aandacht krijgen om te bestaan. Even verankeren buiten de tijd.

Voor Claudia voelt het waardevol om kunstenaars uit deze tijd samen te brengen door haar muziek. Op die manier hoopt ze verschillende werelden met elkaar te verbinden en toegankelijker te maken. Ze hoopt mensen te roeren en hun aanraking met muziek en kunst te verbreden. Daarom heeft ze ook de wens om haar muziek te koppelen aan verschillende kunstvormen zoals: film, serie, documentaire, animatie, fotografie, visuals en poëzie.

De beoordelingscommissie en het bestuur was positief over dit project maar tegelijkertijd ook kritisch op de artistieke onderbouwing. Onderstaand een paar van de opmerkingen die door hen gemaakt zijn op basis van de beschrijving van het project in de aanvraag en de geluidsopnames die ze met ons gedeeld heeft:

Rêver beschrijft haar werk als “slow-music”. Muziek waar je de tijd voor moet nemen. Haar werken “Les Papillons” en “Yard Captain” ademen duidelijk deze esthetiek. Het is mooi dat ze het thema van de eerste compositie, een kort en filmisch werk voor piano een strijkers, verwerkt in Yard Captain. Haar visie klinkt oprecht, en de inspiratiebronnen waar ze naar refereert zijn zeker terug te horen in haar muziek.
Het spreekt voor haar dat ze multidisciplinair te werk wil gaan. Ze verbindt zich met artiesten van verschillende werkvelden, en dit kan alleen maar een positieve invloed hebben op het uiteindelijke product. Ook de wijze waarop ze tijdens het maakproces om feedback zal blijven vragen van mensen uit het werkveld vind ik erg professioneel.